icon

Miért Lényeges az Üzemanyagszűrés?

A dízelmotorok üzemanyag-ellátó rendszerének fontossága és a szűrés szerepe

A dízelmotorok üzemanyag-ellátó rendszere rendkívül precíz, érzékeny és költséges alkatrészekből áll. Feladatuk, hogy a gázolajat pontos időben és mennyiségben juttassák a motor égésterébe, biztosítva ezzel a legkörnyezetkímélőbb és leggazdaságosabb égési folyamatot. Ehhez olyan szigorú paraméterek társulnak, amelyek közvetlenül befolyásolják a motor teljesítményét és élettartamát.

Tudta-e, hogy...

  • A befecskendezési végnyomás gyakran meghaladja a 2000 bar-t?
  • A gázolaj befecskendezésére mindössze 1/1000 másodperc áll rendelkezésre, és a befecskendezés sebessége elérheti a 2000 km/órát?
  • A porlasztócsúcs melletti rések mérete mindössze 2 és 4 mikron között mozog?
  • Az injektor alkatrészeinél az alaki deformáció nem lehet nagyobb 1 mikronnál? (Ez az emberi hajszál átmérője mindössze 60 mikron!)

Mindezek ismeretében könnyen belátható, hogy a gázolaj szennyeződései milyen komoly károkat okozhatnak az üzemanyag-ellátó rendszerben.

A víz problémája

A gázolajban mindig található víz, amely a tárolás során vagy a kiürült üzemanyagtartály kondenzációjából származik. A víz két formában lehet jelen: szabad vízként, amely 180-260 mikron méretű részecskékből áll és ülepítéssel eltávolítható, valamint emulgeált vízként, amely molekulárisan kötődik a gázolajhoz, és 5-100 mikronos részecskéi eltávolítása sokkal nehezebb.

A víz jelenléte számos problémát okozhat:

  • Korrózió: A víz gyorsabb alkatrészelhasználódást eredményez.
  • Gombák és baktériumok: A savtermelő tevékenységük fokozza a korróziót, és idő előtt szűrőeltömődést okoznak.
  • Jégdugók: Téli körülmények között a víz jégdugót képezhet a csővezetékekben.

Továbbá, az üzemanyag szállítása és tárolása során szilárd anyagokkal (például fém, por, rozsda) is szennyeződhet, valamint a téli hideg hatására kicsapódó paraffin is problémát okozhat.

Szűrési igények

Az üzemanyag-ellátó rendszer szűrési igénye nagyban függ annak konstrukciójától. Míg a soros adagoló szivattyúk és porlasztócsúcsok esetében 20-25 mikronos szűrők alkalmazása elegendő, addig a közös nyomócsöves (common-rail) rendszerekhez és injektorokhoz 2-6 mikronos szűrési finomságú szűrők szükségesek.

A nem megfelelő szűrés nem csak az üzemanyag-ellátó rendszer alkatrészeinek gyors elhasználódását eredményezi, hanem a motor működésében is súlyos zavarokat okozhat. Ennek végső következménye a nem megfelelő porlasztás, ami:

  • Lerontja a hengertérben végbemenő égési folyamatot.
  • Növeli az üzemanyag-fogyasztást és csökkenti a motor teljesítményét.
  • Megemeli a károsanyag-kibocsátást (korom/NOx).
  • Az olajteknőbe kerülő korom miatt komoly kenési problémákat okozhat.

Szűrési lépések

A legtöbb motorgyártó két-három fokozatú szűrést alkalmaz, amelynek elemei:

  • Tartályszűrők
  • Vízleválasztó szűrők
  • Finomszűrők

Ezek általában cellulóz, üvegszál, vagy ezek keverékéből készülnek, és a vízleválasztást vízlepergető réteg alkalmazásával oldják meg.

A megfelelő üzemanyagszűrés nemcsak a rendszer alkatrészeinek védelmét szolgálja, hanem a motor teljesítményét és élettartamát is biztosítja. Rendszeres szűrőcsere és karbantartás nélkülözhetetlen a hosszú távú megbízhatóság érdekében.

További információkért és tanácsokért forduljon szakértőinkhez, hogy biztosítsa gépjárműve optimális működését és hatékonyságát!